بازماندگی از تحصیل کودکان، نقد سیاستهای موجود و بررسی نقش تسهیلکننده مدیریت شهری و روستایی در حل مسئله
|
عقیل عزتی گرگری، سمیه سادات شفیعی*، خلیل کمر بیگی |
|
|
چکیده: (302 مشاهده) |
بازماندگی از تحصیل کودکان چه بر اساس مسئولیتهای قانونی تعیین شده برای دستگاههای حاکمیتی و چه به خاطر حساسیتهای اجتماعی گستردهای که وجود دارد، همواره مورد توجه کارگزاران دولتی و سازمانهای غیردولتی بوده است. علی رغم این مسئولیتها و حساسیتها، متاسفانه نرخ بازماندگی از تحصیل کودکان افزایش بیشتری پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و نقد قوانین، سیاستها و اقدامات نهادها و دستگاههای متولی در خصوص بازماندگی از تحصیل در بین کودکان و بررسی اهمیت نقش تسهیل کننده مدیریت شهری و روستایی در حل مسئله، انجام شده است. برای دستیابی به این هدف مجموعه قوانین، سیاستها و اقدامات نهادهای متولی مورد بررسی قرار گرفتهاند. مطالعه از نوع توصیفی بوده و به روش اسنادی انجام شده است. مطابق قانون، سازمان بهزیستی (وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی)، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور در حوزه بازماندگی از تحصیل، به عنوان یکی از وضعیتهای مخاطرهآمیز برای کودکان، مسئولیت دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد، یکی از مهمترین ضعفهای این برنامهها، فقدان نگاه جامعنگر به پدیده کودکان بازمانده از تحصیل و غفلت از ظرفیتهای موجود برای حل مسئله است. شرایط پیشینی اقتصادی، اجتماعی و سلامت مرتبط با بازماندگی از تحصیل، وضعیت موجودی که کودکان بازمانده از تحصیل تجربه میکنند و پیامدهایی که دور بودن از آموزش و تحصیل برای کودکان به همراه خواهد داشت در یک بسته باید مورد توجه قرار گیرد. در کنار آن وضعیت نظام آموزشی و بوروکراسی حاکم بر آن، از جمله انعطافپذیری بسیار کم برنامههای رسمی مدارس، وجود و دسترسیپذیری و شرایط مدارس (مناسبسازی، هزینه های ثبت نام و ...) و عدم توجه به روشهای جایگزین و پیشرو آموزشی و استفاده از ظرفیتهای محلی که در اختیار شهرداریها و دهیاریها است، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: بازماندگی از تحصیل، آموزش، حقوق کودک، ترک تحصیل، دانشآموز، مدیریت شهری، مدیریت روستایی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|