ارائه مدل بهبود عملکرد اقتصادی بر اساس استراتژیهای بازاریابی سبز با کارکرد حفاظت از محیطزیست؛ مطالعه موردی شهرداری تهران
|
رامین بشیر خداپرستی*، رسول مهدیخانی |
|
|
چکیده: (680 مشاهده) |
تخریب محیطزیست و نگرانیهای جامعه برای توسعه پایدار، سناریوهای رقابتی را تغییر داده و سازمانها را با چالشهای جدید مواجهه ساخته است. این پژوهش از طریق ارائه مدل بهبود عملکرد تأثیر استراتژیهای بازاریابی سبز را بر عملکرد سازمانی مورد مطالعه قرار دهد. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شهرداری تهران است. جمعآوری دادهها با روش نمونهگیری احتمالی ساده با حجم 192 نمونه و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار (PLS) انجامشده است. نتایج نشان میدهد که اجرای یک استراتژی بازاریابی سبز همزمان با بهبود کیفیت خدمات و محصولات، تصویرسازمانی و حفاظت از محیطزیست بهطور مستقیم و غیرمستقیم به ابعاد عملکرد اقتصادی، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نیز کمک کند. همچنین حفاظت از محیطزیست و افزایش کیفیت خدمات و محصولات نیز تأثیر مثبتی بر تصویرسازمانی دارند. |
|
واژههای کلیدی: استراتژیهای بازاریابی سبز، عملکرد اقتصادی، عملکرد عملیاتی، عملکرد بازار، کیفیت خدمات، تصویرسازمانی، حفاظت از محیط زیست. |
|
متن کامل [PDF 552 kb]
(600 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1394/12/22 | انتشار: 1394/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|