بررسی یادگیری مشارکتی در آموزش طراحی نور مسکن امروز با تأکید بر آرای نشانهشناسی در طرحهای آزمایشی
|
پریسا بهارلو، شروین میرشاه زاده*، بهروز منصوری |
|
|
چکیده: (216 مشاهده) |
معماری به علت گستردگی و نیاز به شناخت حوزههای مختلف جهت تأمین فضای حامی فعالیتهای گوناگون نیاز است که اشرافیتی به دیگر حوزهها داشته باشد. همین امر تأکیدی بر مشارکت محوری این رشته را دارد که به نظر میرسد راهکاری پاسخده برای تقویت و ارتقای خلاقیت در نزد دانشجویان معماری است. این پژوهش با هدف بررسی اثرگذاری شیوه یادگیری مشارکتی بر آموزش طراحی نور صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی با رویکرد تودرتو است. در مرحله کیفی استخراج مؤلفههای یادگیری مشارکتی در آموزش طراحی نور با مرور نظاممند است سپس دقیق سازی صورت میگیرد. رویکرد تقلیل دادهای با تأکید بر استخراج مؤلفههای منطبق بر نشانهشناسی است که در سیستم کدنامهای رویکرد تقلیل دادهای نشانهشناسی است. سپس مؤلفههای یادگیری مشارکتی در آموزش طراحی نور با یک طرح آموزشی در جلسه در دو گروه شاهد و آزمون موردبررسی با تکنیک A-B-A قرار میگیرد برای تحلیل نتایج گروه آزمون و گروه شاهد از نرمافزار Grapher استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که بر اساس نتایج بهدستآمده از مدل رگرسیونی مشخص میشود که میانگین سهم عاملی در گروه شاهد (677/0) و در گروه آزمون(763/0) است که به میزان 6% افزایش خلاقیت صورت یافته است. در گروه شاهد بیشترین ضریب تعیین مربوط به اصالت با مقدار(746/0) و کمترین مربوط به متغیر سیالی با مقدار(548/0) است در گروه آزمون کمترین متغیر سیالی با مقدار(589/0) و بیشترین مربوط به متغیر انعطافپذیری با مقدار(000/1) است.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری مشارکتی، آموزش طراحی نور، نشانهشناسی، طرحهای آموزشی. |
|
متن کامل [PDF 1036 kb]
(172 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1401/12/18 | انتشار: 1401/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|