[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
شهرداری ها و دهیاری ها

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 68 - ( 11-1401 ) ::
جلد 21 شماره 68 صفحات 128-119 برگشت به فهرست نسخه ها
نگاهی برمبانی فرهنگی و اخلاقی محیط‌زیست به‌منظور طراحی تلفیقی محتوای آموزشی و ارائه الگوی مطلوب در نظام آموزش از دور (مطالعه موردی کتاب هدیه آسمانی دوره ابتدایی)
سیدعلی قریشی*
چکیده:   (216 مشاهده)
حفاظت از محیط‌زیست به آحاد جامعه وابسته است و طرز تلقی و نگرش آنان، بر نوع رفتار آن‌ها با محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد. امروزه، وخامت بحران‌های زیست‌محیطی تا حدی است که حیات انسان و سایر موجودات بر کره خاکی را به مخاطره انداخته است. به‌طوری که تبیین و تحلیل مبانی فلسفی و اخلاق زیست‌محیطی، از ضروریات حفاظت و بهر ه برداری از محیط‌زیست محسوب می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف نگاهی بر مبانی فرهنگی و اخلاقی محیط‌زیست به‌منظور طراحی تلفیقی محتوای آموزشی دوره تحصیلی ابتدایی (کتب هدیه آسمانی) و ارائه الگوی مطلوب در نظام آموزش از دور انجام گرفته شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش توصیفی (مبتنی بر رویکرد پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-93 بوده که با توجه به حجم 19950 نفری جامعه پژوهش و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 377 نفر از آنان به‌عنوان نمونه، از مناطق 19 گانه شهر تهران و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسش‌نامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 83/0 برآورد گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد، درصد خالص و...) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای) و از طریق نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج پژوهش به لحاظ آماری بیان‌گر آن بود که بین هنجارهای فرهنگی و ارایه آموزش‌های زیست‌محیطی و ارایه الگوهای فرهنگی زیست‌محیطی در محتوای کتب درسی (هدیه آسمانی) و ارتقاء سواد زیست‌محیطی و مطابقت محتوای زیست‌محیطی کتب دوره ابتدایی (هدیه آسمانی) با آیات مبارک قرآنی نقش ادیان قبل از اسلام (پیامبران اولوالعزم) در حفاظت از محیط‌زیست رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و این نشان از قابل‌قبول بودن فرضیات دارد؛ بنابراین با توجه به این‌که دین اسلام تمام ابعاد زندگی انسان را در برمی‌گیرد، ارزش‌های ناشی از دین نیز باید به‌صورت متوازن در کتاب‌های درسی منعکس شود. مراکز علمی و پژوهشی موظفند تا ضمن پرداختن به مبانی ارزشی و اعتقادی جامعه، آن نوع (فلسفه، دین و فرهنگ) مرتبط با اخلاق زیست‌محیطی را توسعه دهند که به حفظ محیط‌زیست کمک کند و راهنمای عقل انسان در تعامل با آن باشند.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق زیست‌محیطی، آموزش از دور، فرهنگ، دوره ابتدایی، محتوا
متن کامل [PDF 434 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1401/11/1
فهرست منابع
1. مصباح، محمدتقی (1384)،، نقد و بررسي مكاتب اخلاقي، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (قدس سره)، کتابنامه: ص. 366-359، ص356.
2. پروین، پرتوی (1380). اخلاق زیست‌محیطی و توسعه پایدار، هنر نامه (فصل‌نامه تخصصی دانشگاه هنر)، شماره ۱۲، پاییز ۱۳۸۰.
3. مهدی اصل، فلاح (1383). طراحی سبز، زندگی سبز، دستاورد (مجله طراحی صنعتی دانشگاه هنر)، شماره ۱۹، تابستان ۱۳۸۳.
4. زرندیان، اردوان (1385). آموزش محیط‌زیست، انتشارات: تهران، كیان مهر، ص252.
5. گريسون، دي. آر؛ و آندرسون، تري. (2003). يادگيري الكترونيكي در قرن 21 (مباني نظري و عملي). ترجمۀ اسماعيل زارعي زواركي و سعيد صفايي موحد. تهران: انتشارات علوم و فنون.
6. شبیری، سید محمد (1389)، ارتقاء کیفیت آموزش محیط‌زیست در دوره ابتدایی، تحلیل دوره ابتدایی کشورهای انگلستان و آلمان، تهران، دانشگاه پیام نور.
7. فرج الهی، مهران و همکاران، (1390) یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات، تهران، انتشارات: دانشگاه پیام نور.
8. بیات طاهره، احمدی پروین و پارسا عبدالله، (1391)، جایگاه اخلاق زیست‌محیطی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره 9، صص51-62.
9. سفید کار، راضیه و مظلومی، سید محمد (1391)، جایگاه محیط‌زیست از منظر اسلام، دومین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت محیط‌زیست، تهران، دانشگاه محیط‌زیست.
10. علوي مقدم، سيد محمدرضا،قاسمي، اعظم(1389)، اخلاق و فلسفه محیط‌زیست و ضرورت توجه به نقش آن در جهان امروز، فصلنامه انسان و محیط‌زیست، شماره 15 (پياپي 26).
11. عابدی سروستانی، احمد (1387)،. ضرورت و ویژگی‌های پژوهش در اخلاق زیست‌محیطی، مجلات اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3 و4 صص 61-56.
12. Ansari, Mojtaba, Yeganeh, Mansour, Bemainan, Mohammadreza. 2012. Architecture as an Organism. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
13. Ashtari, B. Yeganeh, .Bemanian, . MM. Vojdani Fakhr. B.2021. A Conceptual Review of the Potential of Cool Roofs as an Effective Passive Solar Technique: Elaboration of Benefits and Drawbacks. Frontiers in Energy Research, 624. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
14. Casal, C. R. 2007. "ICT for Education and Development", Journal of Information 9(4), 3-9.
15. Cooper, R. 2004. E-learning in the World. London: Falmer.
16. Frand, J. & Broesamle, W. 2006. "Technological Innovation at the Paradigm Shift in Management Education", Selection 12(3), 1-7.
17. Kortenkamp KV, Moore CF(2001). Ecocentrism and anthropocentrism: Moral reasoning about ecological commons dilemmas. Journal of Environmental Psychology; 21: 261-272.
18. Mahdizadeh, H.; Biemans, H.; Mulder, M. 2008. Determining Factors of the Use of E-learning Environments by University Teachers", Computers & Education 51(1), 142-154; doi: 10.1016/j.compedu.2007.04.004.
19. Rshm SMK. Care for Creation(2000): Human Activity and the Environment. Libreria Editrice Vaticana, Vatican City; 109 pp.
20. Sakhaei, H., Yeganeh, M., & Afhami, R. (2022). Quantifying Stimulus-Affected Cinematic Spaces Using Psychophysiological Assessments to Indicate Enhanced Cognition and Sustainable Design Criteria. Frontiers in Environmental Science, 302.
21. Shahbazi, Mehrdad, Yeganeh, Mansour, Bamanian, Yeganeh. 2020. Meta-analysis of environmental vitality factors in open spaces. Motaleate Shahri 9 (34), 61-76
22. Yeganeh, Mansour, Bemanian Mohammadreza, Ansari Mojtaba, Architecture as an Organism, 2012.
23. Yeganeh, Mansour,2015. "Educating designing an architectural model based on natural principles and criteria." International conference new perspectives in science education.
24. Yeganeh, Mansour. 2017. Intergenerational Semiotic Discourse as a Methodological Approach in Identity transforming of Islamic Cities. Revival of knowledge in the Muslim World: Methodological Approaches
25. Zare, Z. Yeganeh, M. Dehghan, N. 2022. Environmental and social sustainability automated evaluation of plazas based on 3D visibility measurements, Energy Reports, Volume 8, 2022, Pages 6280-6300, ISSN 2352-4847,
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A cultural and ethical view of the environment in order to design the integrated. Educational content and provide the ideal model in the distance education system. (A case study of the book "Heavenly Gift" in elementary school). Journal title 2023; 21 (68) :119-128
URL: http://ijurm.imo.org.ir/article-1-3292-fa.html

قریشی سیدعلی. نگاهی برمبانی فرهنگی و اخلاقی محیط‌زیست به‌منظور طراحی تلفیقی محتوای آموزشی و ارائه الگوی مطلوب در نظام آموزش از دور (مطالعه موردی کتاب هدیه آسمانی دوره ابتدایی). عنوان نشریه. 1401; 21 (68) :119-128

URL: http://ijurm.imo.org.ir/article-1-3292-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 68 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مدیریت شهری و روستایی Intenational Journal of Urban and Rural Management
راهنمای نگارش مقاله
  1. مقاله پژوهشی و در زمینه محورهاي مرتبط با مطالعات حوزه مديريت شهري و روستايي باشد و در دیگر نشریات داخلی و خارجی منتشر نشده باشد.
  2. مقاله به‌ترتیب باید دارای بخش‌های چکیده فارسی، مقدمه، چارچوب نظری یا مفهومی، روش تحقیق، یافته‌ها، نتیجه، کتابنامه و چکیده انگلیسی باشد.
  3. مقاله بصورت فايل word  باشد و موارد زير در آن رعايت گردد:
  • قلم فونت ميترا نازك 12
  • قلم نوشتار لاتين Times New Roman نازك 10
  • فاصله سطر 14
  • نيم فاصله به هيچ عنوان در كل متن نباشد.
  • قلم جداول و شكلها فونت 10
  • قلم زيرنويس فارسي فونت 10 و لاتين فونت 8
  • قلم منابع فارسي 10 و لاتين فونت 9
  1. حجم کل مقاله با احتساب تمام بخش‌های مذکور در بند ۲، بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰کلمه باشد.
  2. تمامی مقالات باید دارای چکیده فارسی و انگلیسی باشند. حجم هر دو چکیده کمتر از ۲۰۰ و بیشتر از ۲۵۰ کلمه نباشد.
  3. واژگان کلیدی بلافاصله پس از چکیده فارسی و انگلیسی و بین ۴-۶ کلمه نوشته شود.
  4. معادل انگلیسی اسامی و مفاهیم مهم در پاورقی هر صفحه آورده شود.
  5. ارجاعات مربوط به منابع در متن و داخل پرانتز و به‌صورت زیر است:
  • ارجاع به منبع فارسی:(عالم، ۱۳۹۱: ۱۰۳)
  • ارجاع به منبع انگلیسی:(دورژه، ۲۰۰۲: ۳۲۶-۳۲۷)
* در ارجاع درون متن به منبع خارجی، معادل اصلیِ نام نویسنده حتما در پاورقیِ همان صفحه ذکر شود.
  1. اصطلاحات و معادل واژه‌های فنی، توضیحات، معادل نام نویسندگان منابع خارجی مورد ارجاع در متن و... می‌باید در هر صفحه شماره‌گذاری شده و به‌عنوان پاورقی در انتهای همان صفحه ذکر شود. در متن مقاله هیچ واژه خارجی نباید آورده شود.  
  2. برای عکس‌ها، نمودارها و جداول عنوان و شماره در نظر گرفته شود. عنوان عکس‌ها و نمودارها در پایین و عنوان جداول در بالای آن ذکر شود.
  3. مشخصات نویسنده یا نویسندگان به‌صورت زیر در صفحه اول مقاله درج گردد و آدرس پست الكترونيكي نويسنده مسئول  به‌صورت پاورقی ذکر گردد:
  • مرتبه علمی، تخصص، دانشگاه یا پژوهشگاه یا سازمان. (نام و نام خانوادگي: دکتری طراحی شهری، استادیار گروه طراحی شهری، دانشکده ....، دانشگاه ....، تهران، ایران).
  • نويسنده مسئول: a.a@aaaa در پايين صفحه
  1. در صورتی‌که مقاله بیش از یک نویسنده دارد، نویسنده مسئول با علامت ستاره (*) مشخص گردد.
  2. در پایان مقاله فهرست الفبایی منابع مورد استفاده فارسی و انگلیسی به شکل زیر ارائه شود:
  • کتاب: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) عنوان کتاب، شماره جلد، (نام و نام‌خانوادگی مترجم)، شماره چاپ، محل انتشار: انتشارات.
  • مقاله: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) «عنوان مقاله»، نام نشریه، شماره، صفحات.
  • پایان‌نامه: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) عنوان پایان‌نامه، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد/ دکترا، رشته، دانشکده، دانشگاه.
  • گزارش: نام سازمان (سال انتشار) «نام گزارش».
  • اینترنت: نام خانوادگی، نام (تاریخ اخذ مطلب): نشانی کامل سایت.
توضیح
  1. مقاله‌اي كه فرمت نشريه را دارا نباشد در جلسه هيت تحريريه نشريه مطرح نمي‌شود.
  2. مقاله‌ها توسط هیات تحريريه و با همکاري متخصصان داوري شده و در صورت تصويب بر طبق ضوابط نشريه به نوبت چاپ خواهند شد.
  3. مسئوليت صحت مطالب به عهده نويسنده(گان) است.
  4. هيأت تحريريه در رد و ويرايش مقالات مجاز است.
  5. مقاله پس از پذيرش نهايي باید بدون غلط و با نرم افزار Microsoft Word ارسال شود. بدیهی است هرگونه تغییر پس از آن قابل قبول نخواهد بود.
  6. مستندات و مدارک مربوط به داوری کلیه مقالات در هیأت تحریریه نشریه محفوظ و محرمانه بوده و هیأت تحریریه نسبت به ارائه مدارک مربوط به مقالاتی که مورد پذیرش قرار نگرفته اند، متعهد نمی‌باشد.
  7. عدم رعایت شیوه نامه فوق موجب تأخیر در پذیرش و رفت و برگشت‌‌های مکرر و زمان‌بر مقاله خواهد شد.




 
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710