[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main About Current Issue Archive Search Submit Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 21, Issue 68 (1-2023) ::
2023, 21(68): 119-128 Back to browse issues page
A cultural and ethical view of the environment in order to design the integrated. Educational content and provide the ideal model in the distance education system. (A case study of the book "Heavenly Gift" in elementary school)
Abstract:   (199 Views)
The protection of the environment depends on the members of the society and their perception and attitude affects their behavior towards the environment. Today, the deterioration of the environmental crisis is to the extent that it has endangered the life of humans and other creatures on the planet. So that the explanation and analysis of the philosophical foundations and environmental ethics are considered essential for the protection and exploitation of the environment. The current research has been conducted with the aim of looking at the cultural and ethical foundations of the environment in order to design the integrated educational content of the elementary school course (the heavenly gift books) and provide the ideal model in the distance education system. This research is applied in terms of its nature and purpose, and in terms of descriptive research method (based on a survey approach). The statistical population of the research included all the elementary school teachers in Tehran in the academic year 92-93, according to the size of 19,950 people in the research population and using Cochran's formula, 377 of them as a sample, from 19 districts of Tehran and with They were selected using the cluster sampling method. The tool of data collection was a researcher-made questionnaire, the validity of the form and content of the questionnaire was confirmed by using the opinions of environmental and education experts, and the reliability of the questionnaire was estimated based on the Cronbach's alpha coefficient of 0.83. Data analysis was done using descriptive statistics (prevalence and percentage, net percentage, etc.) and inferential statistics (one-sample t-test) through SPSS software. The results of the research statistically indicated that between the cultural norms and the provision of environmental education and the provision of environmental cultural models in the content of textbooks (Heavenly Gift) and the promotion of environmental literacy and the conformity of the environmental content of primary school books (Heavenly Gift) with the blessed Quranic verses of Naqsh Adian. Before Islam (first Prophets) there is a positive and meaningful relationship in environmental protection and this shows the acceptability of the assumptions; therefore, considering that the religion of Islam covers all aspects of human life, the values derived from the religion should also be reflected in textbooks in a balanced manner.
Keywords: environmental ethics, distance education, culture, elementary course, content.
Full-Text [PDF 434 kb]   (164 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Accepted: 2023/01/21 | Published: 2023/01/21
References
1. مصباح، محمدتقی (1384)،، نقد و بررسي مكاتب اخلاقي، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (قدس سره)، کتابنامه: ص. 366-359، ص356.
2. پروین، پرتوی (1380). اخلاق زیست‌محیطی و توسعه پایدار، هنر نامه (فصل‌نامه تخصصی دانشگاه هنر)، شماره ۱۲، پاییز ۱۳۸۰.
3. مهدی اصل، فلاح (1383). طراحی سبز، زندگی سبز، دستاورد (مجله طراحی صنعتی دانشگاه هنر)، شماره ۱۹، تابستان ۱۳۸۳.
4. زرندیان، اردوان (1385). آموزش محیط‌زیست، انتشارات: تهران، كیان مهر، ص252.
5. گريسون، دي. آر؛ و آندرسون، تري. (2003). يادگيري الكترونيكي در قرن 21 (مباني نظري و عملي). ترجمۀ اسماعيل زارعي زواركي و سعيد صفايي موحد. تهران: انتشارات علوم و فنون.
6. شبیری، سید محمد (1389)، ارتقاء کیفیت آموزش محیط‌زیست در دوره ابتدایی، تحلیل دوره ابتدایی کشورهای انگلستان و آلمان، تهران، دانشگاه پیام نور.
7. فرج الهی، مهران و همکاران، (1390) یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات، تهران، انتشارات: دانشگاه پیام نور.
8. بیات طاهره، احمدی پروین و پارسا عبدالله، (1391)، جایگاه اخلاق زیست‌محیطی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره 9، صص51-62.
9. سفید کار، راضیه و مظلومی، سید محمد (1391)، جایگاه محیط‌زیست از منظر اسلام، دومین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت محیط‌زیست، تهران، دانشگاه محیط‌زیست.
10. علوي مقدم، سيد محمدرضا،قاسمي، اعظم(1389)، اخلاق و فلسفه محیط‌زیست و ضرورت توجه به نقش آن در جهان امروز، فصلنامه انسان و محیط‌زیست، شماره 15 (پياپي 26).
11. عابدی سروستانی، احمد (1387)،. ضرورت و ویژگی‌های پژوهش در اخلاق زیست‌محیطی، مجلات اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3 و4 صص 61-56.
12. Ansari, Mojtaba, Yeganeh, Mansour, Bemainan, Mohammadreza. 2012. Architecture as an Organism. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
13. Ashtari, B. Yeganeh, .Bemanian, . MM. Vojdani Fakhr. B.2021. A Conceptual Review of the Potential of Cool Roofs as an Effective Passive Solar Technique: Elaboration of Benefits and Drawbacks. Frontiers in Energy Research, 624. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management [DOI:10.3389/fenrg.2021.738182]
14. Casal, C. R. 2007. "ICT for Education and Development", Journal of Information 9(4), 3-9. [DOI:10.1108/14636690710762093]
15. Cooper, R. 2004. E-learning in the World. London: Falmer.
16. Frand, J. & Broesamle, W. 2006. "Technological Innovation at the Paradigm Shift in Management Education", Selection 12(3), 1-7.
17. Kortenkamp KV, Moore CF(2001). Ecocentrism and anthropocentrism: Moral reasoning about ecological commons dilemmas. Journal of Environmental Psychology; 21: 261-272. [DOI:10.1006/jevp.2001.0205]
18. Mahdizadeh, H.; Biemans, H.; Mulder, M. 2008. Determining Factors of the Use of E-learning Environments by University Teachers", Computers & Education 51(1), 142-154; doi: 10.1016/j.compedu.2007.04.004. [DOI:10.1016/j.compedu.2007.04.004]
19. Rshm SMK. Care for Creation(2000): Human Activity and the Environment. Libreria Editrice Vaticana, Vatican City; 109 pp.
20. Sakhaei, H., Yeganeh, M., & Afhami, R. (2022). Quantifying Stimulus-Affected Cinematic Spaces Using Psychophysiological Assessments to Indicate Enhanced Cognition and Sustainable Design Criteria. Frontiers in Environmental Science, 302. [DOI:10.3389/fenvs.2022.832537]
21. Shahbazi, Mehrdad, Yeganeh, Mansour, Bamanian, Yeganeh. 2020. Meta-analysis of environmental vitality factors in open spaces. Motaleate Shahri 9 (34), 61-76
22. Yeganeh, Mansour, Bemanian Mohammadreza, Ansari Mojtaba, Architecture as an Organism, 2012.
23. Yeganeh, Mansour,2015. "Educating designing an architectural model based on natural principles and criteria." International conference new perspectives in science education.
24. Yeganeh, Mansour. 2017. Intergenerational Semiotic Discourse as a Methodological Approach in Identity transforming of Islamic Cities. Revival of knowledge in the Muslim World: Methodological Approaches
25. Zare, Z. Yeganeh, M. Dehghan, N. 2022. Environmental and social sustainability automated evaluation of plazas based on 3D visibility measurements, Energy Reports, Volume 8, 2022, Pages 6280-6300, ISSN 2352-4847, https://doi.org/10.1016/j.egyr.2022.04.064 [DOI:10.1016/j.egyr.2022.04.064.]
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A cultural and ethical view of the environment in order to design the integrated. Educational content and provide the ideal model in the distance education system. (A case study of the book "Heavenly Gift" in elementary school). Journal title 2023; 21 (68) :119-128
URL: http://ijurm.imo.org.ir/article-1-3292-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 21, Issue 68 (1-2023) Back to browse issues page
نشریه علمی - پژوهشی مدیریت شهری و روستایی Intenational Journal of Urban and Rural Management
راهنمای نگارش مقاله
  1. مقاله پژوهشی و در زمینه محورهاي مرتبط با مطالعات حوزه مديريت شهري و روستايي باشد و در دیگر نشریات داخلی و خارجی منتشر نشده باشد.
  2. مقاله به‌ترتیب باید دارای بخش‌های چکیده فارسی، مقدمه، چارچوب نظری یا مفهومی، روش تحقیق، یافته‌ها، نتیجه، کتابنامه و چکیده انگلیسی باشد.
  3. مقاله بصورت فايل word  باشد و موارد زير در آن رعايت گردد:
  • قلم فونت ميترا نازك 12
  • قلم نوشتار لاتين Times New Roman نازك 10
  • فاصله سطر 14
  • نيم فاصله به هيچ عنوان در كل متن نباشد.
  • قلم جداول و شكلها فونت 10
  • قلم زيرنويس فارسي فونت 10 و لاتين فونت 8
  • قلم منابع فارسي 10 و لاتين فونت 9
  1. حجم کل مقاله با احتساب تمام بخش‌های مذکور در بند ۲، بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰کلمه باشد.
  2. تمامی مقالات باید دارای چکیده فارسی و انگلیسی باشند. حجم هر دو چکیده کمتر از ۲۰۰ و بیشتر از ۲۵۰ کلمه نباشد.
  3. واژگان کلیدی بلافاصله پس از چکیده فارسی و انگلیسی و بین ۴-۶ کلمه نوشته شود.
  4. معادل انگلیسی اسامی و مفاهیم مهم در پاورقی هر صفحه آورده شود.
  5. ارجاعات مربوط به منابع در متن و داخل پرانتز و به‌صورت زیر است:
  • ارجاع به منبع فارسی:(عالم، ۱۳۹۱: ۱۰۳)
  • ارجاع به منبع انگلیسی:(دورژه، ۲۰۰۲: ۳۲۶-۳۲۷)
* در ارجاع درون متن به منبع خارجی، معادل اصلیِ نام نویسنده حتما در پاورقیِ همان صفحه ذکر شود.
  1. اصطلاحات و معادل واژه‌های فنی، توضیحات، معادل نام نویسندگان منابع خارجی مورد ارجاع در متن و... می‌باید در هر صفحه شماره‌گذاری شده و به‌عنوان پاورقی در انتهای همان صفحه ذکر شود. در متن مقاله هیچ واژه خارجی نباید آورده شود.  
  2. برای عکس‌ها، نمودارها و جداول عنوان و شماره در نظر گرفته شود. عنوان عکس‌ها و نمودارها در پایین و عنوان جداول در بالای آن ذکر شود.
  3. مشخصات نویسنده یا نویسندگان به‌صورت زیر در صفحه اول مقاله درج گردد و آدرس پست الكترونيكي نويسنده مسئول  به‌صورت پاورقی ذکر گردد:
  • مرتبه علمی، تخصص، دانشگاه یا پژوهشگاه یا سازمان. (نام و نام خانوادگي: دکتری طراحی شهری، استادیار گروه طراحی شهری، دانشکده ....، دانشگاه ....، تهران، ایران).
  • نويسنده مسئول: a.a@aaaa در پايين صفحه
  1. در صورتی‌که مقاله بیش از یک نویسنده دارد، نویسنده مسئول با علامت ستاره (*) مشخص گردد.
  2. در پایان مقاله فهرست الفبایی منابع مورد استفاده فارسی و انگلیسی به شکل زیر ارائه شود:
  • کتاب: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) عنوان کتاب، شماره جلد، (نام و نام‌خانوادگی مترجم)، شماره چاپ، محل انتشار: انتشارات.
  • مقاله: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) «عنوان مقاله»، نام نشریه، شماره، صفحات.
  • پایان‌نامه: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) عنوان پایان‌نامه، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد/ دکترا، رشته، دانشکده، دانشگاه.
  • گزارش: نام سازمان (سال انتشار) «نام گزارش».
  • اینترنت: نام خانوادگی، نام (تاریخ اخذ مطلب): نشانی کامل سایت.
توضیح
  1. مقاله‌اي كه فرمت نشريه را دارا نباشد در جلسه هيت تحريريه نشريه مطرح نمي‌شود.
  2. مقاله‌ها توسط هیات تحريريه و با همکاري متخصصان داوري شده و در صورت تصويب بر طبق ضوابط نشريه به نوبت چاپ خواهند شد.
  3. مسئوليت صحت مطالب به عهده نويسنده(گان) است.
  4. هيأت تحريريه در رد و ويرايش مقالات مجاز است.
  5. مقاله پس از پذيرش نهايي باید بدون غلط و با نرم افزار Microsoft Word ارسال شود. بدیهی است هرگونه تغییر پس از آن قابل قبول نخواهد بود.
  6. مستندات و مدارک مربوط به داوری کلیه مقالات در هیأت تحریریه نشریه محفوظ و محرمانه بوده و هیأت تحریریه نسبت به ارائه مدارک مربوط به مقالاتی که مورد پذیرش قرار نگرفته اند، متعهد نمی‌باشد.
  7. عدم رعایت شیوه نامه فوق موجب تأخیر در پذیرش و رفت و برگشت‌‌های مکرر و زمان‌بر مقاله خواهد شد.




 
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710