اتمسفر فضا در پدیدهشناسی به مثابه فضای بدون سطح
|
امیر حسین امینی، حسین سلطان زاده* |
|
|
چکیده: (464 مشاهده) |
فضا که اصلیترین بخش معماری است به طول تاریخ و در دورههای زمانی مختلف از زاویههای متنوع فلسفی از کالبدی تا معنا، از زیباییشناسی فرمی تا زبانشناسی و نشانهشناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. اما همواره سوال مهمی که در مقابل این دیدگاهها قرار میگیرد آن است که آیا فهم فضا از دیدگاههایی که ذکر شد چه تأثیری در نحوه ادراک انسان از فضا دارد؟ آیا اگر معنای فضا از منظر نشانهها فهمیده شود فضایی مناسب برای زیست انسان است؟ در این پژوهش با تاکید بر مصرفکننده فضا یعنی انسان و تواناییهای او در دریافت دادههای محیطی و انرژیهای آن به نظریههایی که در این زمینه در تاریخ اندیشه مطرح شده توجه شده است که ریشه در پدیدهشناسی نو با مفهوم اتمسفر میخواهد بنیاد علوم را نقد کند و ساختار جدیدی از جهان بیافریند تحلیل میشود. این آرا رادیکال در معماری میخواهند علم نویی دراندازند و ساختار و پارادایمهای ذهن بشری را که سوار بر اندیشه ایده پیشرفت و علمباوری را که ساختار سطوح را در فضای کارتزینی میسازد با تجربه حضور تن و زندگی غیر اختیاری انسان در فضای سطح جایگزین کند. در این فرصت از تحول و دگرگونی نحوه زندگی و به طبع آن تحول فضای خانه و خانهسازی در ایران که ملموسترین و پرکاربردترین فضا در بین فضاهای زیست انسان است کمک گرفته شده است. در این تحقیق از روشهای کیفی به منظور شناخت و ارزیابی ادراک تن در فضا با توصیف فضایی مانند میانسرا و در خانههای مدرنتر حیاط میپردازیم. برای این مهم از خانههایی استفاده میشود که شاخص و یا از ویژگیهای خاصی برخوردار نیستن و دلیل انتخاب آنها فقط دارا بودن الگوی فضای معماری دوران خود است. با انتخاب پنج خانه از سه دورهی قاجار (خانهی بهشتی، خانهی آرازی)، پهلوی اول (خانه شلویری در قزوین) و دو خانه از دورهی پهلوی دوم در مجتمع مسکونی نارمک به تحلیل روند دگرگونی این عملکرد پرداخته میشود. |
|
واژههای کلیدی: فضای با سطح، فضای بیسطح، پدیدهشناسی. |
|
متن کامل [PDF 6673 kb]
(688 دریافت)
|
پذیرش: 1396/12/18 | انتشار: 1396/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|