کاربست الگوی مدیریتگرا (سیپ CIPP) در ارزشیابی نظام آموزشی شهرسازی ایران
|
علی یالپانیان، زهراسادات سعیدهزرآبادی*، مصطفی بهزادفر |
|
|
چکیده: (640 مشاهده) |
امروزه تحصیلات دانشگاهی در همهی رشتهها از ملزومات اجتنابناپذیر به منظور توسعه کشورها محسوب و پیدایش و توسعهی هر رشتهای در ارتباط تنگاتنگ با آموزش و تعلیم افرادی است که بتوان آنها را پرورش داد. ماهیت میان رشتهای شهرسازی، آموزش در آن با چالشهای اساسی مواجه است، بطوریکه محتوای آموزشی آن میبایست متناسب با زمان و مکان تفاوت پیدا کند. با توجه به نوپایی این رشته و اهمیت نظام آموزشی در آن به ویژه در کشورمان، ارزشیابی نظام آموزشی شهرسازی ضرورتی اجتنابناپذیر بوده و بر همین مبنا الگوهای ارزشیابی متعددی ایجاد شده که با توجه به اهداف و ویژگیهای پژوهش، الگوی مدیریتگرا (سیپ) به عنوان الگوی اصلی پژوهش انتخاب شده است. تاکید اصلی این الگو بر اثر بخشی سیستم آموزشی و تعیین میزان اثر هر یک از شاخصها بوده و بر پایهی دیدگاه سیستمی قرار دارد و شامل ارزیابی زمینه، ارزیابی درونداد، ارزیابی فرآیند و ارزیابی برونداد میباشد. این ارزیابی میتواند بر تمامی اجزا صورت گیرد تا شناخت بهتری از محتوای آموزشی صورت گیرد. بر همین اساس لازم است شاخصهای نظام آموزشی شهرسازی در قالب الگوی ارزشیابی مدیریتگرا (سیپ) استخراج و در نمونه آماری سنجیده شود. بر مبنای این رویکرد، نوع پژوهش، کاربردی- توسعهای و از نظر ماهیت، توصیفی و تحلیلی میباشد و در گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه استفاده و روش تحلیل دادهها با کمک تحلیل محتوا، وزندهی نوسانی و تصمیمگیری چندشاخصه در برنامهی SPSS نهایی گردید. بهمنظور تعیین روایی نیز از قضاوت اساتید و نخبگان استفاده و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شد. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که نظام آموزشی شهرسازی ایران در جایگاهی پایینتر از سطح متوسط قرار داشته و این امر ضرورت انجام تغییرات در نظام آموزشی شهرسازی را نمایان میسازد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش شهرسازی، ارزشیابی آموزشی، الگوهای ارزشیابی. |
|
متن کامل [PDF 989 kb]
(1167 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/12/18 | انتشار: 1396/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|