تاثیر نوع شخصیت بر عملکرد کارکنان؛ مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی شعبه 18 تهران
|
محمدرضا ربیعی مندجین، مرتضی بیاتی* |
|
|
چکیده: (632 مشاهده) |
در مورد ابعاد شخصیتی افراد، دانشمندان نظرات گوناگون ا ارائه و تقسیمبندیهای مختلفی کردهاند. از جمله این نظرات میتوان به تحقیق گسترده دو تن از دانشمندان به نامهای جان اتکینسون و دیوید مککله لند اشاره نمود. آنها ضمن مطالعات خود در مورد شخصیت و جنبههای مرتبط با آن، افراد را به سه دسته موفقیتطلب، قدرتطلب و افراد با نیاز به تعلق، تقسیم نمودهاند. هر یک از این سه دسته شخصیت، به شیوه خاصی رفتار کرده، انتظارات خاصی از کارشان داشته، توانایی و مهارتهای رفتاری منحصربفردی داشته و نهایتاً نیازهای متفاوتی نیز دارا هستند. به طور کلی، افراد دارای شخصیتهای متفاوت، رفتار گوناگون، انتظارات، نیازها و انگیزههای مختلفی دارند. از طرف دیگر، سازمانها نیز به رفتار خاصی نیاز دارند. انتظارت، نیازها و انگیزههای خاصی را میتوانند تامین کنند. در نتیجه هر یک از انواع شخصیت با ازمان و مشاغل خاصی سازگاری و سنخیت دارند. این پژوهش در پی آنست که تاثیر شخصیت بر عملکرد کارکنان شعبه 18 سازمان تامین اجتماعی را مشخص نماید و معین کند که با توجه به هر یک از مشاغل سازمان و ماهیت کاری آنها، چه نوع کارکنانی با چه سطح نیازهایی و با چه نوع الگوی شخصیتی از عملکرد بالاتری برخوردار خواهند بود. در نتیجه انجام این مطالعه مشخص خواهد شد که با توجه به هر یک از مشاغل در شعبه 18 سازمان تامین اجتماعی و ماهیت آنها از چه نوع کارکنان سازمان و با چه نیازها یا الگوی شخصیتی میتوان استفاده نمود تا عملکرد بالاتری برای سازمان و کارکنان سازمان فراهم گردد و چگونه میتوان مشاغل سازمان را طراحی نمود تا کارکنان عملکرد بهتری داشته باشند؟ |
|
واژههای کلیدی: شخصیت، عملکرد کارکنان، سازمان، تامین اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 1141 kb]
(495 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/9/21 | انتشار: 1396/9/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|