تبیین مبانی آموزشِ معماریِ طبیعتگرا در معماری و شهرسازی بر اساس مدلهای آموزشِ پژوهشمحور
|
فرید فروزانفر، مهرداد جاوید نژاد*، محمدرضا پورزرگر |
|
|
چکیده: (596 مشاهده) |
امروزه اموزش در فرآیند یادگیری نقشی بی بدیل یافته است که تغییرات در نظامهای آموزشی سراسر دنیا گواهی بر این امر است. این امر در شرایط امروز به تغییر رویه در مدلها و روشهای آموزش خاصه در ارتباط با ساختار پژوهش و جایگاه ان معطوف شده و نیاز به دگدگونی دیدگاه های رایج و دستیابی به الگوهای اموزش پژوهش محور در معماری و شهرسازی را رقمزده است. لذا در این مقاله ضمن اشاره به مفهوم آموزش، به مقولات وابسته و پیوسته با مقوله تاریخچه آموزش بطور عام و آموزش معماری بطور اخص پرداخته شده و سپس در رویکردی تحلیلی، به الگوها و مدلهای آموزش پژوهشمحور در شهرسازی و معماری پرداخته میشود. در انتها نیز به ارائه برخی راهکارهای آموزشی در قالب سیاستها و برنامههای عملی در این زمینه اقدام می شود که بر اساس مطالعات و بررسی الگوها و روشهای آموزش معماری و با تعمیمدهی آنها به حوزه آموزشی معماری، برخی از رویکردهای پیشنهادی آموزش عبارتند از: «محیط طراحی و آموزش آفرینشگَری در معماری»؛ «فرآیند طراحی و آموزش آفرینشگَری در معماری»؛ «فرآیند ذهنی و آفرینشگَری در معماری»؛ «ویژگیهای فردی و آفرینشگَری در معماری» و همچنین بر اساس مطالعات و بررسی الگوها و روشهای آموزش معماری و با تعمیمدهی آنها به حوزه آموزشی معماری طبیعتگرا، برخی از شیوههای پیشنهادی آموزش عبارتند از: «آموزش مبتنی بر پویایی»؛ «آموزش مبتنی بر خلاقیت»؛ «آموزش مبتنی بر اقتضایات»؛ «آموزش مبتنی بر تجربه پذیری»؛ «آموزش مبتنی بر خودشکوفایی»؛ «آموزش مبتنی بر خوداعتمادی»؛ «آموزش مبتنی بر فرصتسازی»؛ و «آموزش مبتنی بر تجربه بالینی». |
|
واژههای کلیدی: آموزش پژوهشمحور، الگوها و مدلهای آموزش معماری و شهرسازی، الگوبرداری از طبیعت. |
|
متن کامل [PDF 1073 kb]
(835 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/12/18 | انتشار: 1396/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|