بررسی رابطه بین حکمرانی خوب و رضایتمندی اربابرجوع دستگاههای دولتی
|
زهره احمدی* |
|
|
چکیده: (899 مشاهده) |
در مدیریت دولتی، اصول حکمرانی خوب بهعنوان یکی از جنبههای پارادایم جدید مطرح است و تأکیدی ویژه بر نقش مدیران دولتی در فراهم نمودن و ارائه خدمات با کیفیت بالا به اربابرجوع و گروههای مختلف و جلب رضایت آنها دارد. با توجه به اهمیت رضایتمندی اربابرجوع و ضرورت پیاده شدن ویژگیهای حکمرانی خوب در سازمانهای دولتی، هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین حکمرانی خوب و رضایتمندی اربابرجوع دستگاههای دولتی تعیین شد. این پژوهش از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی (310 نفر) و اربابرجوع آنها بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شدند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 172 کارشناس و مدیر و به روش نمونهگیری تصادفی، 384 اربابرجوع، نمونهی آماری پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته اربابرجوع (18 سؤال) و پرسشنامه استاندارد حکمرانی خوب (35 سؤال) بود. اطلاعات گردآوریشده بر اساس آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی و فریدمن) از طریق نرمافزار آماری spss20مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد در کل بین حکمرانی خوب و رضایتمندی اربابرجوع رابطهی معنیداری وجود نداشت. در بررسی خرده مقیاسهای حکمرانی خوب، تنها بین بعد شفافسازی با رضایتمندی اربابرجوع رابطهی معنیدار معکوس مشاهده شد. در مابقی خرده مقیاسهای حکمرانی خوب (نتیجهگرایی، اثربخشی نقشها و وظایف، ارتقاء ارزشها، ظرفیتسازی و پاسخگویی) با رضایتمندی اربابرجوع رابطه معنیداری مشاهده نشد. |
|
واژههای کلیدی: رضایتمندی اربابرجوع، حکمرانی خوب، دستگاههای دولتی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1395/11/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|