سنجش تطبیق محتوای دروس برنامهریزی شهری با نیازهای جامعه حرفهای مهندسین و مدیران شهری
|
بهراد دریانورد، مصطفی محبیان، محسن رفیعیان، کورش مومنی* |
|
|
چکیده: (341 مشاهده) |
آموزش بنیادیترین فرایند برای حفظ آگاهی و تداوم کیفیت و کمیّت دانش جامعه است و محتوای آموزشی هر رشته کلید دستیابی به آن است. این فرایند با توجه به روند سریع تغییرات در حوزههای دانش شهری و به موازات تغییر در شرایط و مسائل شهری و پیچیده شدن آنها، انتظارات از آموزش دورۀ کارشناسیارشد برنامهریزی شهری را افزایش داده است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تطبیقپذیری محتوای آموزشی دورۀ کارشناسیارشد برنامهریزی شهری با محتوای نظامنامه خدمات مهندسین شهرساز در قالب نیازهای حرفهای مهندسین و مدیران شهری است. روششناسی این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از روش تحلیل محتوای کمی و پیمایشی بهره برده است. روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مؤلفههای «طرح انطباق کاربری اراضی شهری» و «طرحهای آمادهسازی اراضی» بیشترین و مؤلفۀ «طراحی و نظارت گروههای ساختمانی» کمترین توجه را در دروس الزامی و اختیاری داشتهاند. نتایج نشان میدهد که محتوای آموزش فعلی دوره کارشناسیارشد برنامهریزی شهری ارتباط دوطرفه حرفه و رشته در چارچوب محتوای آموزشی هدفمند و مطابق با واقعیّتها و نیازهای حرفهای مهندسین و مدیران شهری را به طور مناسب برقرار نمیکند. این ارتباط کم به واسطه همپوشانی اندک محتوای برخی دروس تحلیلی (الزامی و اختیاری) با درصد فراوانی مؤلفهها و مقولههای مربوط به نظامنامه خدمات مهندسین شهرساز است که در جهت تطبیقپذیری بیشتر با نیازهای حرفهای مهندسین و مدیران شهری بازنگری در محتوای آموزشی دوره یا تغییر در نوع و تعداد ساعات دروس سرفصل ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، نظامنامه شهرسازان، برنامهریزی شهری، مدیران شهری |
|
متن کامل [PDF 669 kb]
(434 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1403/10/10 | انتشار: 1403/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|