تبیین و مکاشفه مفهوم یادوارگی مجازی در کنش مفاهمهای فضاهای عمومی
|
نغمه همتیان* |
|
|
چکیده: (450 مشاهده) |
هدف از این مقاله بررسی تغییرات الگویی در مفهوم و تولید «یادوارگی» از طریق تغییر آنالوگ به دیجیتال در ارتباطات، طراحی و تولید است. اگرچه گاهی اوقات به نظر میرسد هیچ راهی برای رهایی فضای عمومی از سلطه قدرت وجود ندارد اما مفهوم «باز بودن» که در سال 2007 توسط تانجو ارائه شد، بسیار عمیق بوده و به «فضای عمومی» فرصت مرئیشدن میدهد، چنانچه اساس این موضوع در نوع کنش مفاهمهای هابرماسی نهفته است. باز بودن را «باز کردن جهان عمومی به روی تجربههای زیباییشناسی و عمل کردن بر اساس استدلال انتقادی خاص» تعریف کرده اند، اما باز بودن در مفهوم یک عملکرد انتقادی ممکن است باعث آگاهی اندک اما موثر گردد یعنی پرسشهایی را در ذهن افراد در خصوص قدرت سلطه در جهان و تاثیرات آن بر عموم مطرح کند. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و استدلال منطقی بهمفهوم یادوارگی مجازی براساس کنش مفاهمهای آن در فضاهای عمومی شهری پرداخته شده است. نتایج و یافتههای تحقیق نشان میدهد که با کمک احتمالات فوق الذکر از توانایی های تکنولوژی دیجیتال در زمینه هنر و معماری و یا حتی شکل های جدیدی از (ضد) یادوارگی، میتوان انتظار داشت که باز بودن در فضای عمومی باعث ارتقاء و پایداری می گردد. در پایان به عنوان مهمترین نتیجه باید گفت که: هر کس میتواند یادبود خود را بسازد، و تفکر انتقادی خود را در یک فضای عمومی ارائه کند. لذا، شکلهای دیجیتال از برقراری ارتباط، طراحی و تولید نیز یکی از راههای مبارزه و شکست دادن مفهوم کلاسیک یادبود هستند که آنها را تجلی انواع قدرتها میدانند. |
|
واژههای کلیدی: یادوارگی، فضای عمومی، زیباییشناسی، تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات، ارتباطات دیجیتال. |
|
متن کامل [PDF 468 kb]
(445 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1397/12/17 | انتشار: 1397/12/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|