تحلیل نقش فرهنگ سازمانی، فرهنگ ملی و فرهنگ شهروندی در خطمشیگذاری فرهنگی شهرداریها کلانشهرهای جمهوری اسلامی ایران
|
آلما فرامرزی*، سنجر سلاجقه، سعید صیادی |
|
|
چکیده: (619 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل نقش فرهنگ سازمانی، فرهنگ ملی و فرهنگ شهروندی درخط مشیگذاری فرهنگی شهرداریها کلانشهرهای جمهوری اسلامی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی اسـت که در آن از روش مدلسازی معادلات مسیری- ساختاری برای آزمون فرضیات و برازش مـدل اسـتفاده شـده اسـت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی برنامهریزان، کارشناسان و معاونان حوزه فرهنگی و اجتماعی شاغل در شهرداریهای کلانشهر (3 کلانشهر، تهران، شیراز، اصفهان) که تعداد آنها 3000 نفر میباشد. با استفاده از قانون 10، 610 نفر به عنوان نمونه و با روش طبقهای در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ و روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای تعیین همبستگی و تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS22 و Lisrel 8.80 استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها منجر به تایید همهی فرضیههای پژوهش گردید: فرهنگ سازمانی، فرهنگ شهروندی و فرهنگ ملی بر خطمشی گذاریهای فرهنگی تاثیر مثبت و معناداری دارند. |
|
واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی، فرهنگ شهروندی، فرهنگ ملی، خطمشی فرهنگی |
|
متن کامل [PDF 624 kb]
(857 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1397/10/7 | انتشار: 1397/10/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|