تحلیل و ارزیابی اثرات رسانه ها در ارتقاء سطح رضایتمندی شهروندان (نمونه موردی : شهر تهران)
|
|
|
|
Abstract: (446 Views) |
رسانه ها نماد زنده بودن جامعه هستند و هر چه رسانه صادقتر و درستتر در مسیر اطلاع رسانی حرکت کند، حیات سالم و زیبا را بیشتر برای جامعه و مردم به ارمغان خواهد داشت. امروزه نقش رسانهها در کلیه امور جامعه و در بین تمام ملل بسیار پر اثر است و کسی نیست که بر این اثرگذاری صحه نگذارد. رسانهها به عنوان دیدهبانهای همیشه بیدار در شهرها و مناطق هم نقش نظارتی دارند و هم نقش هدایتگری که اگر مدیران شهری قادر به بهرهگیری از این پتانسیل باشند، روند اصلاحی امور و پیشرفت کشور تسریع خواهد یافت. از سویی دیگر مدیریت یک شهر مدرن، نیازمند برخورد سنجیده با شهروندانی است که در ایفای وظایف و حقوق شهروندی خود، دسترسی بیشتری به منابع آگاهی دهنده دارند. با این توصیفات میتوان به یکی از مهمترین عناصر دنیای جدید پرداخت: رسانهها، تردیدی نیست که بار ازجاکندگی مکانی عصر مدرن بر دوش ارتباطات است. ابزارهای مختلف ارتباطات چنین جهانی را برقرار نگاه داشته است؛ گویی با ستونهای نامرئی و طناب افقی ابزارهای ارتباطی است که تار و پود عصر مدرن پابرجا شده است. در این میان، رسانه به عنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی، از نقش و رسالت مهمی برخوردار شده است. رسانهها ارتباط یکطرفه حاکمان و مردم را به یک رابطه دو طرفه بدل کردهاند. آنان با انعکاس صدای شهروندان، جایگاه آنان را از یک شنونده و تماشاگر به یک کنشگر و خواهنده تغییر دادهاند. توان تأثیرگذاری رسانهها یکسان نیست و فارغ از توانایی و عدم توانایی اصحاب رسانه در تأثیرگذاری بر مخاطب، انواع رسانهها به طور بالقوه نیز از سطوح متفاوتی از توانایی برخوردارند. بر این اساس رسانههای تصویری به دلیل درگیر کردن حواس بیشتری از مخاطب (همچون بینایی و شنوایی) با موضوع مورد بررسی و نیز پویایی در نمایش آن، توان تأثیرگذاری بیشتری دارد. حال با توجه به موارد مطرح شده در بالا، میتوان به طرح مسئله اساسی این پژوهش پرداخت که جایگاه رسانههای تصویری در ارتقای مدیریت شهری شهر تهران چیست؟ این رسانهها تا چه اندازه میتوانند عملکرد مدیریت و شهری را تحتالشعاع قرار دهند و نسبت به خواسته واقعی مردم و مشکلات و مسائل موجود در جامعه شناخت پیدا کنند؟ از آنجایی که در تحقیق حاضر سعی شده است که به بررسی نقش رسانههای تصویری در ارتقای مدیریت شهری تهران پرداخته شود، میتوان این پژوهش را از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی به شمار آورد. ملاک دیگر در تقسیمبندی روشهای تحقیق بر حسب نحوه گردآوری دادهها میباشد که براساس این ویژگی، تحقیق حاضر را میتوان از نوع تحقیقات تبیینی محسوب می گردد. روش تحقیق مورد تاکید در اینجا روش پیمایشی ،Survey Methodاست. در این روش از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.همچنین برای تکمیل اطلاعات مورد نظر و مراجعه به منابع اصلی پژوهش از روش اسناد ومدارک علمی با تکنیک فیش برداری توصیفی بی بهره نبوده ایم. |
|
Keywords: کلانشهر تهران, مدیریت شهری, رسانههای تصویری, ارتقای مدیریت شهری کلانشهرها |
|
Full-Text [PDF 537 kb]
(427 Downloads)
|
Type of Study: Research |
Subject:
Special Accepted: 2018/01/4 | Published: 2018/01/4
|
|
|
|
|
Add your comments about this article |
|
|