شهر - اینستاگرام: رسانه جدید و درک اجتماعی از فضاهای عمومی
|
نغمه همتیان* |
|
|
چکیده: (646 مشاهده) |
امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات از یکطرف و مقولاتی مانند جهانی شدن، تعاملات فرهنگی، گفتگوی تمدنها، رویکردهای بینامتنی فرهنگی و شبکههای ارتباطاتی جمعی و رسانهها، پدیدههای فرهنگی منتزج و دارای التقاط با زندگی شهروندان در شهرها خاصه مناطق کلانشهری دیده میشود. خالی از اینکه گسترش این شبکه های ارتباطی چه اثرات و تبعاتی در ساختار فرهنگی شهروندی از منظر بنیانهای جامعهشناختی دارد، سوال این است که ارتباط بین رسانههای جدید با تاکید بیشتر اینستاگرام با ابعاد اجتماعی فضا چه بوده است و شهر و ادراک شهروندی از مفهوم فضاهای عمومی شهری چگونه و بر اساس کدامین معیارهای سنخیتشناختی در چارچوب فضاهای مجازی خود را به اصطلاح «لیوتاری»، وانمود یا فرانمود کردهاند؟ در این پژوهش که از روش تحقیق «توصیفی- تحلیلی» و روش «استدلال منطقی» بهره برده است به موضوع فوق الذکر اشاره شده است. ابزار گردآوری داده منطبق بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی و وارسی «تحلیل محتوایی» شبکههای اجتماعی مجازی بوده است. در پایان نیز ضمن تبیین مفهومی «شهر- اینستاگرام»، واژگان جدیدی به حوزه «اتیمولوژی جامعه شناسی شهری» معرفی شده و مبانی «بروز و ابراز» یا «ادراک و فهم» رسانههای نوین و بازخوانی درک اجتماعی از فضا به تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است. |
|
واژههای کلیدی: فضا، فضای شهری، فضای عمومی، رسانه جمعی، اینستاگرام. |
|
متن کامل [PDF 1815 kb]
(549 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/9/22 | انتشار: 1396/9/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|