تحلیل نقش کیفیت محیطی فضاهای آموزشی در بهرهوری دانشجویان هنرهای نمایشی؛ مطالعه موردی رشته تئاتر
|
نسیم معظمی* |
|
|
چکیده: (481 مشاهده) |
هنر بطورکلی به فرآیندهای انسان ساخت تلقی میگردد که بر عواطف، احساسات و هوش انسانی اثر مستقیم گذاشته و منجر به خلق یک معنا یا مفهوم میشوند. هنرهای نمایشی در واقع عمیقترین اهداف ذهنی هنرمند را ارائه کرده، با گذشت زمان اشکال تازهای به خود میگیرد. همراه با این تحولات، مکان آنها نیز، نیازمند فضاهایی درخور ذات پویای آنها میباشد. در این میان هنر تئاتر، مدتهاست انگیزهها و منابع حیاتی خود را از دست داده و به صورت نیمه جان در آمده است، و هرگز جز در داخل دانشگاهها و در میان جزوههای درسی دانشجویان همچون فعالیت سازمان یافته و منضبطی معرفی نشده است. برای بهرهگیری از این هنر ارزنده، وجود فضایی برای آموزش و پرورش دانشجویان به صورت حرفهای و در کنار آن، ایجاد بستر تهیه و ساخت کلیه وسایل و ضمایم آثار حرفهای و نیمهحرفهای با زمینههای فرهنگی و دانشگاهی الزامی مینماید. در این مقاله، تحلیل نقش کیفیت محیطی فضاهای آموزشی در بهرهوری دانشجویان هنرهای نمایشی و بطور خاص موردرشته تئاتر مطالعه قرار گرفتهاست روش تحقیق مبتنی رویکرد توصیفی- تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای میباشد. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق مقایسه انواع دانشکدههای هنرهای نمایشی داخلی و خارجی به عنوان نمونه موردی استفاده شدهاست. میتوان نتیجه گرفت هرچه فضا آمادهتر باشد دانشجویان خلاقتر و فعالتر خواهند بود. هدف مطالعها توجه به مسائلی که بیان گردید و طبق اطلاعات بدست آمده تلاش شد، ایجاد زمینهای مناسب است برای افزایش کیفی و کمی سطح علمی دانشجویان بطوریکه ایشان را در کوران آموزشی قرار دهد و در ضمن بستری برای ارتقاء سطح هنرهای نمایشی بهوجود آورد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت محیطی، فضاهای آموزشی، بهرهوری دانشجو، هنرهای نمایشی. |
|
متن کامل [PDF 4773 kb]
(1279 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/9/21 | انتشار: 1396/9/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|