شناسایی و اولویتبندی مولفه های رهبری اخلاقی و ارائه مدل مطلوب
|
محمد سلیمانی، غلامرضا معمارزاده طهران*، محمد عطایی، ابوالفضل کاظمی |
|
|
چکیده: (۴۸۶ مشاهده) |
رهبری اخلاقی بر نحوه استفاده از قدرت اجتماعی توسط مدیران و سرپرستان در تصمیمگیریها و اقدامات محیط کار و نحوه تأثیر و نفوذ آنها بر دیگران متمرکز است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل سبک های رهبری سازگار با سازمانهای دولتی ایران است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی است و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تعداد 30 نفر از خبرگان و مدیران اداره امور مالیاتی و اداره دارایی و امور اقتصادی استان های آذرایجان غربی و شرقی میباشد. دادهها توسط پرسشنامه گردآوری شدند و برای تجزیه تحلیل آنها از روش دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که از دید خبرگان 34 مولفه از طریق روش دلفی و با استفاده از پانل متخصصان بهعنوان مولفههای رهبری اخلاقی انتخاب شدند و در مرحله دوم مولفه هایی چون دانش اخلاقی، استقرار استانداردهای اخلاقی، مصمم بودن در رفتارهای صحیح اخلاقی، توانایی درک مسایل اخلاقی، تکریم ارباب رجوع و عادل بودن در رهبری اخلاقی بیشترین اثر گذاری را داشتند و به ترتیب سطوح اول تا ششم را دارا شدند. با توجه به نتایج تحقیق اولین و مهترین مولفه رهبری اخلاقی داشتن دانش اخلاقی می باشد تا رهبران فراتر از احساسات به ارائه رفتارهای صحیح اخلاقی مبتنی بر عقلانیت مبادرت ورزند و این خود نیز منجر به توانایی درک مسایل اخلاقی و بروز یکسری از ویژگیهای اخلاقی به مانند تکریم ارباب رجوع و عادل بودن و غیره می گردد. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، دانش اخلاقی، یادگیری اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 781 kb]
(۴۹۴ دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/9/21 | انتشار: 1396/9/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|