ارزیابی معیارهای تعامل پذیری اجتماعی و سرزندگی در فضاهای نمایشگاهی؛ مورد پژوهی: چند نمونه در استان البرز
|
|
|
|
Abstract: (461 Views) |
فضاهای عمومی میتوانند به گونهای طراحی شوند که مردم و فعالیتها را از محیط خصوصی به محیط عمومی فرا خوانند یا برعکس به صورتی باشند که وارد شدن به آنها از نظر فیزیکی و روانی دشوار باشد. عناصر و کالبد محیط بر انسان تاثیر دارد و فضا (فضای شهری، فضای معماری) باید مناسب با نیازهای استفادهکنندگان طراحی شود و برای آنان جذاب، زیبا، صمیمی، به یادماندنی و خاطره انگیز باشد. نقش فضای عمومی، یا به عبارتی فضایی که در آن تعاملات اجتماعی شهروندان شکل میگیرد و فرهنگ جامعه در بستر آن ارتقا مییابد، در کشور ما روز به روز در حال افول است. شرایط حاکم بر شهرهای امروزی شیوه زندگی جدیدی را القا میکند که در آن پیادهروی به منظور انجام اهداف مختلف نادیده گرفته میشود. روش تحقیق در مرحله ادبیات نظری توصیفی- تحلیلی بوده که از روش پیمایشی برای سنجش و ارزیابی استفاده شده است. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا با عنایت به سه حوزه تاریخی، اجتماعی و کالبدی نتایج ارزیابی معیارهای طراحانه برای ارتقا تعامل پذیری اجتماعی و سرزندگی در فضاهای نمایشگاهی تبیین شود. نتایج و یافتهها نمایانگر این است که فضاهای عمومی انسان ساخت میتوانند محملی برای بروز ارزشهای فرهنگی و بستری مناسب برای تعاملات و توسعه اجتماعی و عرصهای برای هویتسازی و هویتپذیری شهروندان به شمار آیند که میبایست در ابعاد کالبدی مورد ارزیابی قرار گیرند. با توجه به انتظارات و توقعات انسان امروزی از محیط زندگی پیرامون، بایستی در طراحی معماری فضاهای عمومی به چیزی ورای طراحی کالبد و ارتباطات میان آن اندیشید. باید مکانهایی خلق شود که با نیازهای امروز زندگی بشر مطابقت داشته باشد. انسان به محیطی نیاز دارد که از فردیت، اجتماع پیچیده، از ایده آلها و سنت تاریخی، از موقعیت و مظاهر طبیعی و غیره صحبت کند. |
|
Keywords: تعامل پذیری اجتماعی, سرزندگی, فضاهای نمایشگاهی, معیارهای طراحی کالبدی. |
|
Full-Text [PDF 1924 kb]
(511 Downloads)
|
Type of Study: Research |
Subject:
Special Accepted: 2017/07/13 | Published: 2017/07/13
|
|
|
|
|
Add your comments about this article |
|
|