بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و رابطه آن با جلوههای بهرهوری سازمانی مبتنی بر رویکرد اجتماعی توسعه پایدار
|
رجب بسطامی، حمدا. . منظری توکلی*، سنجر سلاجقه |
|
|
چکیده: (412 مشاهده) |
امروزه تغییرات سریع محیطی، سازمانی و فناوری، محیط رقابتی پیچیدهای را برای سازمانها ایجاد کرده است و از سویی با تحقق بهرهوری در راستای توسعه پایدار، زندگی افراد جامعه از جهت کمی و کیفی ارتقا پیدا میکند. تحقیق حاضر کمی-کیفی و از نوع تحقیقات کاربردی است، و باتوجه به روش گردآوری از نوع غیرآزمایشی- پیمایشی میباشد. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل و مولفههای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و رابطه آن با بهرهوری سازمانی مبتنی بر رویکرد اجتماعی توسعه پایدار بوده است. جامعهآماری 992 نفر از افراد شاغل در سازمان مدیریت درمان تامین اجتماعی استانهای شمال ایران است. این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی ساده صورت گرفت و 300 پرسشنامه بین افراد توزیع گردید. ابزار جمعآوری دادهها مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه میباشد. برای انجام این تحقیق به شناسایی عوامل و مولفههای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلوههای بهرهوری سازمانی و عوامل رویکرد اجتماعی توسعه پایدار، پرداخته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخ به سوالات از نرمافزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و جداول بازرگان استفاده شد. در نتیجه این تحقیق، 820/0 ارتباط معنادار و مستقیمی بین فناوریاطلاعات و ارتباطات و جلوههای بهرهوری سازمانی در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین بین عوامل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهرهوری سازمانی ارتباط معنادار و مستقیمی وجود دارد. به گونهای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به مقوله رویکرد اجتماعی توسعه پایدار باعث افزایش بهرهوری سازمانها میشود. |
|
واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلوههای بهرهوری، توسعه پایدار. |
|
متن کامل [PDF 661 kb]
(426 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/4/22 | انتشار: 1396/4/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|