تحلیل رویکردهای نظری به عوامل شکل دهی افکار عمومی در عرصه های عمومی شهری با تاکید بر نظریه های فلسفی و رسانه ای
|
حامد کاوش نیا، علیرضا بندر آباد*، آتوسا مدیری |
|
|
چکیده: (539 مشاهده) |
پاسخگویی به نیازهای اجتماعی انسان و تأمین فرصتهای لازم در زمینه کسب تجارب اجتماعی وی مستلزم وجود فضا، قرارگاه و کالبدی است که از آن به «فضای عمومی» تعبیر می شود. این فضا، فضایی است که افراد و گروههای مختلف اجتماعی در آن سهیماند و محل تبادل نظریات و افکار آنهاست. از سوی دیگر، فرایند افکار عمومی را میتوان به سه بخش الف) شکلگیری، ب) هدایت و ج) بازداری تقسیم کرد. رسانههای همگانی امروز در تشکیل، هدایت و انحلال افکار عمومی نقش بارز و انکارناپذیری دارند. از سوی دیگر بررسی تئوریک نظریه های مرتبط با عرصههای عمومی و فرایندهای شکل گیری آنها در شهر و از سویی دیگر، افکار عمومی در عرصههای شهری، ضرورتی بوده است که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و مواردی از میدان التحریر مصر نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش تحقیق این مقاله «توصیفی و تحلیلی» با ابزار گردآوری داده مشتمل بر «مطالعات کتابخانهای و اسنادی» است و از روش «استدلال منطقی» نیز در تحلیل متون و نظریات مرتبط استفاده شده است. نتایج و یافتههای تحقیق نشان میدهد که برای شکلگیری افکار عمومی میتوان به نظریات کاشت، برجستهسازی، جوسازی، اعطای اعتبار اجتماعی رسانه به موضوع، غلبه بر جهل متکثر، برقراری رابطه بین موضوع و منافع شخصی شهروندان، اشاره کرد. مهمترین شیوهها در خصوص هدایت افکار عمومی عبارتند از: ارائه اطلاعات گزینششده، انگارهسازی و تأکید بر اصول و قوانین. همچنین جدای از تفاوت فضا و مکان در شهر، نتایج نشان میدهد که مجموعه مولفههایی برآمده از نظریههای فوق الذکر وجود دارد که میتوان با بکارگیری آنها در طراحی فضاهای شهری امکان بسترسازی برای بروز آنها را در عرصه های عمومی فراهم کرد. |
|
واژههای کلیدی: افکار عمومی، تاکتیکهای شکلدهی افکار عمومی، کنترل افکار عمومی. |
|
متن کامل [PDF 1482 kb]
(335 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1395/11/30 | انتشار: 1395/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|