شناسایی راهکارهای اقلیمی معماری بومی مؤثر بر شرایط آسایش اقلیمی مدارس شهر اراک
|
سپیده علاقمند*، سعید صالحی مرزیجرانی، فرهنگ مظفر |
|
|
چکیده: (520 مشاهده) |
معماری امری متأثر از اقلیم است و بهرهگیری از راهکارهای اقلیمی، به فراهم شدن شرایط آسایش در فضا کمک میکند. با ایجاد شرایط آسایش در مدارس به عنوان یکی از فضاهای آموزشی، میتوان بهرهوری آنها را ارتقاء بخشید. یکی از مسئلههای مدارس، عدم وجود شرایط آسایش در آنها میباشد. بدین معنا که توجه به راهکارهای اقلیمی در طراحی مدارس مورد غفلت بوده است. هدف از این پژوهش شناسایی راهکارهای اقلیمی معماری بومی مؤثر بر شرایط آسایش اقلیمی با تمرکز بر مدارس شهر اراک و تعیین میزان تاثیرگذاری هریک میباشد. روش تحقیق پیمایشی بوده و با تکنیک دلفی انجام شده است. بدین منظور ابتدا پرسشنامه بازپاسخ میان صاحبنظران توزیع و پاسخها بررسی و لیست اولیه راهکارها استخراج گردید. در مرحله بعد، تأثیرگذاری راهکارها بوسیله پرسشنامه بستهپاسخ بررسی و دادهها بوسیله نرمافزار SPSS تحلیل شدند. در نهایت، متخصصان با در نظرگیری نتایج آماری، لیست نهایی راهکارهای اقلیمی را بیان کردند. نتایج نشان داد، راهکارهای اقلیمی، به ترتیب اهمیت شامل: جهتگیری، جایگیری، جزئیات و معماری ساختمان میشوند. از میان عوامل مربوطه، جهتگیری ساختمان با توجه به زاویه تابش آفتاب، بهرهگیری از انرژی خورشید در ساعات آفتابی فصل سرما و جهتگیری ساختمان با توجه به جهت وزش باد در زمستان، دارای بیشترین تأثیر هستند. |
|
واژههای کلیدی: راهکارهای اقلیمی معماری بومی، شرایط آسایش اقلیمی، مدارس شهر اراک. |
|
متن کامل [PDF 648 kb]
(736 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1395/11/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|