بررسی جایگاه و نقش مشارکت کودکان در طراحی و برنامهریزی شهرها با تاکید بر روانشناسی محیط کودکانه
|
نفیسه گلستانی*، محسن کمالی، محبوبه روشن |
|
|
چکیده: (616 مشاهده) |
ایجاد یک فضای شهری برای رفاه کودکان مستلزم توجه به تنوع موضوعات برنامهریزی و طراحی شهر است. یک فضای هدایت شده نشان میدهد که چگونه با بازطراحی شاخصها و بکارگیری صحیح آنها میتوان فضاهای شهری دوستدار کودک ایجاد نمود. فضاهای هدایت شده میتوانند در مسیری طراحی شوند که موانع دسترسی مستقل کودکان را کاهش دهند و این در راستای برنامه ریزی برای ایجاد شهردوستدارکودک است. در این میان توجه به مشارکت کودکان در فرایند طراحی و برنامهریزی شهرها از مهمترین موضوعات در زمینه شهرهای دوستدار کودک است که موضوع مقاله حاضر را تشکیل داده است. در ضمن بررسی ابعاد روانشناختی محیط کودکانه در قالب نگاهی به روانشناسی محیطی نیز مورد نظر بوده است. روش تحقیق مقاله «توصیفی- تحلیلی» و روش «فراتحلیل» است که از پیمایش محیطی و مشارکتی کودکان برای ارائه الگوی مشارکت و بسترسازی برای آن استفاده کرده است. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، ارائه تعاریفی در باب مشخصات شهرهای دوستدار کودک و مشارکت کودکان در امور شهری، با توجه به روند مشارکت کودکان در پروژه های شهری، راهکارهایی جهت ارتقاء مشارکت کودکان و نوجوانان در شکل گیری فضاهای شهری ارائه شده است. |
|
واژههای کلیدی: شهر دوستدار کودک، مشارکت، الگوهای مشارکتی، برنامهریزی شهری |
|
متن کامل [PDF 1391 kb]
(680 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1395/7/7 | انتشار: 1395/7/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|