تدوین الگوی آموزش محیط زیست جهت تقویت حکمرانی پایدار منابع آب کشور
|
آلاله قائمی*، مریم لاریجانی، سید محمد شبیری، محمدرضا سرمدی |
|
|
چکیده: (769 مشاهده) |
هدف از این تحقیق ارائه الگوی آموزشی جهت تقویت حکمرانی پایدار در مدیریت منابع آب میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق پرسشنامه بودهاست. در این تحقیق خلأءهای اصلی در حکمرانی آب با توجه به تجربیات حاصل از روندهای گذشته و شرایط اقتصادی، اجتماعی در سطح ملی تکمیل و فهرست نهایی مؤلفههای حکمرانی پایدار منابع آب کشور مشخص گردید. معیارهای مناسب جهت حکمرانی پس از یک جمعبندی کلی و تطبیق و تلفیق و همسانسازی معیارها با استفاده از نظرات صاحبنظران ، به روش دلفی انتخاب گردیدند. روایی شاخصها با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان مربوطه اعتبارسنجی و پایایی شاخصها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه گردید. با مراجعه به جامعه آماری متشکل از 110 نفر از مدیران ارشد آب کشور، اساتید منابع آب و محیطزیست، مدیران ارشد کشاورزی، خبرگان جوامع بومی و فعالان سازمانهای مردمنهاد جهت تکمیل پرسشنامه با روش تمامشماری، معیارها و شاخصها در فضای فازی، رتبهبندی گردیدند. نتایج حاصل از اولویتبندی شاخصها نشان میدهد، از بین شاخصهای مورد ارزیابی، شاخصهای آموزشی در کلیه معیارها، امتیاز بیشتری نسبت به سایر شاخصها داشتهاست. با توجه به نتایج یافتهها، یکی از بهترین راهحلها، ارائه الگوی آموزشی میباشد این آموزش نه تنها یک ضرورت سازمانی، بلکه به عنوان یک اصل مهم برای رفاه ملی مطرح میباشد. الگوی ارائهشده در قالب آموزش غیررسمی و ضمن خدمت شامل فرآیند برنامهریزی، پایش و ارزیابی برای کلیه تصمیمگیران، مدیران و کارکنان برنامهریزی منابع آب جهت حکمرانی پایدار منابع آب کشور برای سال مقصد 1415 پیشنهاد گردید. |
|
واژههای کلیدی: حکمرانی پایدار، منابع آب، محیط زیست، الگوی آموزشی، غیررسمی |
|
متن کامل [PDF 670 kb]
(742 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1395/7/7 | انتشار: 1395/7/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|