تبارشناسیِ آنتروپولوژی تجربه زیستی در پدیداری مفهوم خانه
|
علیرضا آریانمهر* |
|
|
چکیده: (571 مشاهده) |
اخانه از دیدگاه اقتصادی نوعی «کالا»، از دیدگاه هنری «نماد»، از دیدگاه جامعهشناسانه «نهاد»، از دیدگاه مهندسی و معماری «بنا» یا ساختمان، از دیدگاه شهرسازی «فضا» و از دیدگاه انسانشناختی نوعی «فرهنگ» است که تمام ابعاد مذکور را دارد. درک خانه و جایگاه آن در نظام روابط اجتماعی مردم و جامعه نیز با درنظر گرفتن تمامی وجوه نمادین، نهادین، مادی و زیباشناسانه خانه یا همان «فرهنگ خانه» امکانپذیر است. در انسانشناسی این شیوه جامع یا همه جانبه نگریستن به امور انسانی و اجتماعی را «رویکرد کل نگر» مینامند. «فرهنگ خانه» همچنین دربردارنده ریشهها، کارکردها و الگوهای فرهنگی مسکن در هر جامعه معین است. در بخش «فرهنگ خانه: ریشهها، کارکردها و الگوها» این مفاهیم را به مثابه چارچوب نظری مطالعه می شود. در این مقاله به بررسی ابعاد انسان شناختی فضاهای زیستی و خانه در رویکرد فضاهای خانگی و ادراک های فرهنگی از مسکن پرداخته می شود. |
|
واژههای کلیدی: انسان شناسی فضا، آنتروپولوژی، تجربه زیستی، خانه. |
|
متن کامل [PDF 4796 kb]
(893 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1394/12/22 | انتشار: 1394/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|