ارزیابی و تحلیل رضایتمندی روستاییان از عملکرد دهیاریها (مورد مطالعه: استان لرستان)
|
علیرضا دربان آستانه*، سمیه سادات موسوی |
دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران |
|
چکیده: (308 مشاهده) |
آنچه در تعیین هدف توسعه کشورها بسیار حائز اهمیت است بررسی مدیریت روستایی و عملکرد آن در برنامهریزی روستایی از پایین به بالا میباشد. دهیاری بهعنوان سازمان اصلی مدیریت روستایی نقش مهم و تأثیرگذاری در تحقّق توسعه پایدار روستایی دارد. این توسعه تا حد زیادی به رضایت اعضای آن بستگی دارد؛ بنابراین، هیچ توسعهای بدون مشارکت، رضایتمندی و اعتماد اجتماعی روستاییان شکل نمیگیرد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل رضایتمندی روستاییان از عملکرد دهیاریها، از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دادهها به دو روش میدانی و کتابخانهای جمعآوری شدهاند. جامعه آماری آن را سه شهرستان ازنا، خرمآباد و کوهدشت از استان لرستان تشکیل میدهند. ۳۴۴ روستا براساس سه شاخص: توزیع فضایی در سطح شهرستان، درجه دهیاری و سابقه تأسیس دهیاری انتخاب شدند. رضایت روستاییان از عملکرد دهیاریها در سه زمینه کارکردهای پایه و عملکردی، کارکرد انگیزشی و کیفیت خدمات (قابلیت اطمینان، مسؤولیتپذیری، بُعد فیزیکی، سبک مدیریت و همدلی)، موردمطالعه و با استفاده از مدل کانو، ارزیابی شکاف کیفیت خدمات و نرمافزار Spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بیشترین رضایت ساکنین منطقه مورد مطالعه به ترتیب از: قابلیت اطمینان، مسؤولیتپذیری، بُعد فیزیکی، سبک مدیریت، کارکرد انگیزشی، کارکرد پایهای و عملکردی میباشد و کمترین رضایت آنها از همدلی دهیاریها است.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی، رضایتمندی، عملکرد، دهیاری. |
|
متن کامل [PDF 1569 kb]
(284 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|