مدلسازی انتخاب وسیله سفر افراد برای ورود به محدوده طرح ترافیک کلانشهر تهران
|
پریناز ماشینچی عباسی*، مهدی عربی |
|
|
چکیده: (599 مشاهده) |
یکی از روشهای کنترل ترافیک در مناطق مرکزی و پر تردد شهرهای بزرگ، ایجاد محدوده طرح ترافیک و ممنوعیت ورود وسایل نقلیه شخصی به این محدوده در ساعات معینی از روز میباشد. اعمال محدوده طرح ترافیک و مرزبندیهای ممانعتی و ایجاد زیرساختهای کنترلی سبب بهوجود آمدن محدودیتها و مشکلات قابل ملاحظهای برای ساکنان و شاغلان در بخشهای مرکزی شهرها گردیده است. در تهران نیز مرزبندی و محدودیتهای ترافیکی سبب بهوجود آمدن مشکلات عدیدهای در سیستمهای شهری، ناحیهای و مکانی شده که در این پژوهش، تأثیر محدوده طرح ترافیک کلانشهر تهران بر انتخاب وسیله سفر افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. برای دستیابی به این هدف، اقدام به جمعآوری پرسشنامه از سطح محدوده طرح ترافیک گردید و برای مدلسازی انتخاب وسیله سفر، با توجه به ماهیت گسسته دادهها از مدل لوجیت چندگانه استفاده شد و پیادهسازی این مدل با استفاده از نرمافزار TransCAD انجام گرفت. نتایج نشان داد پارامترهای وابستگی کاری به اتومبیل، تعداد سرنشین، داشتن مجوز ورود به طرح و میزان تردد به محدوده طرح از جمله پارامترهای تأثیرگذار در استفاده از خودروی شخصی به منظور ورود به محدوده طرح ترافیک میباشند. ارزیابی مدل نیز نشان داد، وسیله تخمین زده شده در 84% موارد با وسیله انتخابی توسط افراد، همخوانی دارد. |
|
واژههای کلیدی: مدل انتخاب وسیله سفر، محدوده طرح ترافیک، لوجیت چندگانه |
|
متن کامل [PDF 2472 kb]
(693 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1397/10/7 | انتشار: 1397/10/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|