تحلیل هندسه نقوش آجرکاری پشت بقل ایوانهای مسجد حکیم اصفهان بر پیدایش فنون بصری
|
بهناز سرتیپی، نیما ولیبیگ* |
|
|
چکیده: (559 مشاهده) |
انسانها همواره در حال دریافت اطلاعات از محیط اطراف خود هستند. در معماری بخش اعظمی از این پیامها از طریق تزیینات در اختیار مخاطب قرار میگیرد. این تزیینات دارای هندسههای ارزشمندی است که هرکدام ویژگیهای متفاوتی دارد و تحلیل این فنون و ویژگیها سبب خوانش طرح و درک علل ادراکات بصری متفاوت است. در واقع فنون بصری به شکل مستقیم از نحوه چینش آجرها و چگونگی ترکیب آجر و کاشی و نحوه توزیع رنگها در طرح و همچنین نوع گره تاثیر میپذیرد. پژوهشگران دیگر فنون بصری را از دیدگاه ساختار کالبدی بنا و ترکیببندی در نقاشیها بررسی کردهاند. این مقاله برای نخستین بار فنون بصری را از دیدگاه هندسه نقوش آجرکاری پشت بقل ایوانهای مسجد حکیم اصفهان مورد بررسی قرار میدهد. روش تحقیق پژوهش از دیدگاه چیستی، کیفی و براساس هدف، کاربردی است. دادههای این پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شدهاست. جستار پیش روی برآن است تا تأثیر هندسه نقوش آجرکاری بر فنون بصری را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این پژوهش ابتدا به مدل سازی نمونههای مورد بررسی پرداخته و فنون بصری مورد نیاز را استخراج کرده و سپس با تجزیه طرحها به بازنمایی ویژگیهای فنون بصری نهفته در دو قالب کلی تعادل و نظم خواهد پرداخت. بررسیهای انجام شده آشکار ساخت که چینشهای گوناگون(اندازه و زاویه چینش آجر)، ترکیب رنگهای متفاوت و ادغام آجر و کاشی باعث پدید آمدن فنون بصری گوناگون در چهارچوب تعادل و نظم شدهاست. |
|
واژههای کلیدی: هندسه نقوش آجرکاری، فنون بصری، تعادل، نظم، ایوانهای مسجد حکیم |
|
متن کامل [PDF 5372 kb]
(565 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي پذیرش: 1396/12/18 | انتشار: 1396/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|